Skräpjakt runt Tyresö-Flaten

Skräp i naturen, nej tack! Lördagen den 5:e maj rensar vi Tyresö-Flatensjöns stränder och botten från skräp! Det blir en rolig dag för hela familjen, samtidigt som vi gör en insats för miljön.

Dykare kommer leta saker på botten av sjön och vi andra går längs stränderna och plockar skräp. För att få tag på skräp i vattenkanten finns det roddbåtar att använda. Under dagen kommer vi lära oss vad som händer med naturen när människor skräpar ner, och har vi tur träffar vi en sjöjungfru som berättar om livet i vattnet!
Det finns håvar att låna och alla som städar har chans att vinna fina priser. Ta gärna med matsäck, grillmöjligheter finns. Vi bjuder på senap och ketchup.

Samling: Vid bron över Tyresö-Flaten.
Tid: 10-14 lördagen den 5:e maj
Hitta hit: Promenera gärna eller ta cykeln! Buss 873 går till Nyfors, promenera ca 600 meter rakt ner till P-platsen vid Nyforsvägens slut. Snart ser du sjön och bron.
Ta med: Matsäck och sittunderlag. Sopsäckar till skräpet får vi från ”Håll Sverige Rent”. Flytvästar finns att låna för de som vill plocka skräp från roddbåt.

Kontakt: Solveig Dahl 070-350 11 39

Gratis och barnvänligt.